حسین عباس‌ نژاد ، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان

حسین عباس‌نژاد *

دولت سیزدهم جزو معدود دولت‌هایی بود که در حوزه دریا نگاهی ویژه را معطوف کرد و در همین راستا گام‌های بلندی در دولت سیزدهم برداشته شد که ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه در محور توسط رهبر معظم انقلاب در این دولت نیز نشان از مناسب دیده شدن دولت برای اجرای این سیاست‌ها در کشور است.

یکی از گام‌های بلندی که دولت سیزدهم در راستای ارتقای ظرفیت‌ها و توان عملیاتی بندر شهید رجایی آغاز کرده، طرح توسعه پس‌کرانه بندر شهید رجایی است که یکی از آینده‌دارترین طرح‌های بندری کشور به‌شمار می‌آید.

کل مساحت بندر شهید رجایی با تمام ظرفیت‌سازی‌هایی که تا قبل دولت سیزدهم انجام شده، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار بود اما دولت سیزدهم در گامی بلند اقدام به توسعه پهنه‌ای جدید به‌عنوان اراضی پشتیبان و پس‌کرانه به بندر شهید رجایی کرد که تقریبا ۲هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت دارد اما به اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری معروف است.

با وارد مدار شدن این اراضی که برای اتصال بین آن با بندر فعلی عملیات اجرایی احداث پل دسترسی نیز با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی آغاز شده است، ظرفیتی برابر با بندر شهید رجایی فعلی ایجاد خواهد شد که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های پشتیبان در توسعه اقتصاد دریا محور باشد.

فاز اول این طرح طی روزهای گذشته با هدف احداث بخشی از تاسیسات زیربنایی در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار و با اعتباری بالغ‌بر ۴۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

آماده‌سازی اراضی ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری امکان اشتراک‌گذری ظرفیت‌های بندری بندر شهید رجایی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه CIS را افزایش خواهد داد که جزو سیاست‌های جدی دولت سیزدهم در راستای افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی کشور و فعال‌سازی کریدور شمال به جنوب است.

با توجه به این خدمات دیگر شاهد رسوب کالاهای بی‌نام و نشان یا به هر نحو دیگر در بندر شهید رجایی و گمرک نخواهیم بود و ازسوی‌دیگر با افزایش ابزارهای بندری سرعت تخلیه و بارگیری در بندر افزایش یابد، در محور دیگر نیز با کار شبانه‌روزی رسوب‌زدایی از گمرک و بندر انجام شد تا کالاهای قابل‌ترخیص به کشور ترخیص شوند که در همین راستا حجم زیادی خودرو و ماشین‌آلات وارد
کشور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =